Entrada 4: L'esgrima a l'escola"

Què m'ha paregut l'esgrima?



1. Què t’ha paregut aquesta pràctica? Coneixies l’esgrima? La inclouries en la teua programació d’EF?

Respecte a la practica, m’ha agradat perquè era innovadora i era la primera vegada que els meus companys i jo practicàvem un esport diferent. A més a més, també ha sigut original aprendre aquest esport amb una gran professional com es Laura Ruiz Sanchís, ja que ella havia participat temps enrere en aquest esport.

Ella, ens ha ensenyat aquest esport amb jocs interactius per a fer-lo més divertit. I la veritat, és que m’ha paregut una bona idea fer la sessió així.

Després, volia posar dos jocs que m’han agradat moltíssim i crec que a l’alumnat també li agradaria.

El primer tractava en què dos rivals s’enfrontaven l'un amb l'altre i, enmig l’àrbitre. L’àrbitre tenia dues pilotes xicotetes una en cada mà i, els rivals estaven amb el braç estirat i abans que arribarà la pilota al sòl, els dos rivals devien collir la seua pilota. I, qui arribarà abans als cinc punts, guanyava.

El segon era que l’àrbitre sostenia en creu una pilota a cada mà i, els dos rivals des de certa distància tenien una pilota i havien de llançar a la pilota que tenien endavant i donar-li un colp perquè l’altra pilota caiguera a terra. Així, fins que la persona que arribarà primer als cinc punts, guanyaria.

Quant a l’esgrima, mai l’havia practicat. Des que jo era xicotet, a l’escola sempre hem jugat als esports més populars com el futbol o el basquet. És més, en aquell temps no li’n donaven tanta importància com ara.

Ara bé, gràcies a Laura Ruiz Sanchís, deia que havia sigut professional en aquest esport. I venia a la Universitat a explicar-nos com és l'esgrima actualment i, sobretot com es practica.

En un futur, no inclouria l’esgrima perquè és un esport molt arriscat amb els xiquets d’avui dia. És més, tampoc sabria explicar aquest esport que mai he practicat. I, per explicar una cosa mal, és millor no fer-la. Aleshores, practicaria altres esports que tants als xiquets com a mi, ens poden motivar més.

 2. Segons el Decret 108/2014, en què bloc; i concretament en què cursos estaria justificada la seua aplicació? Raona la teua resposta. 

 Segons el Decret 108/ 2014, per a donar esgrima, el ficaria en el bloc 2: “Habilitats motrius, coordinació i equilibri". I, aquest esport, el donaria per als grups de quart, cinqué i sisé, perquè:

-Els continguts de quart al bloc 2, són:

  1.    Ocupació de les habilitats motrius de locomoció, manipulació i estabilitat en activitats fisicoesportives, amb i sense maneig de materials propis de l'àrea, ajustant la seua realització als entorns i al grau d'incertesa, i mantenint l'equilibri postural.
  2.     Ocupació d'activitats per al control de l'equilibri estàtic i dinàmic amb distints tipus de materials que varien les superfícies i les posicions.

-Els continguts de quint en el bloc 2, són:

  1.          Reconeixement i aplicació de les habilitats motrius en jocs i activitats fisicoesportives (d'oposició, de cooperació, de cooperació-oposició, etc.), ajustant la seua realització als entorns i al grau d'incertesa.
  2.          Identificació i aplicació dels diferents tipus de coordinació, per resoldre reptes motrius, amb i sense utilització de materials.

-Els continguts de sisé en el bloc 2, són:

  1.          Adaptació de l'habilitat motriu corresponent a les diferents activitats fisicoesportives, ajustant la seua realització als entorns I al grau d'incertesa.
  2.         Resolució de situacions motrius de coordinació (grossa, fina, segmentària, general, òcul-manual i òcul-pèdic) amb i sense utilització de materials.
  3.     Adaptació de l'equilibri estàtic i dinàmic en activitats físiques (p.e. acrogimnasia) utilitzant diferents superfícies i posicions.

 Aquests són els criteris que considere adequats per a treballar l’esgrima, a l’assignatura d’Educació Física, en els cursos de quart, cinqué i sisé de Primària.

 3. Amb quins altres materials es podria treballar l’esgrima a l’escola? Si fora autoconstruit explica com ho faries (passos a seguir per a a seua elaboració). 

 Com va explicar Laura Ruiz Sanchís, l'esgrima és un esport que l'ha practicat gent adinerada i damunt, el material que s'utilitza com les proteccions o inclòs les floretes, és molt car. És més,  a les escoles públiques, no utilitzen un material de primera qualitat, perquè amb un material alternatiu poden practicar perfectament la iniciació a l'esgrima.

També, me’n vaig fixar en el material que va traure Laura i, va ser molt interessant. Perquè havia fet diverses floretes, amb cartó i xurro de suro. Però, pareixien floretes de veritat. A més, pense que l’alumnat es motivaria igualment.

 4. Proposa 3 variants a la pràctica vivenciada avui: un joc d’animació, un joc de part principal i un joc de tornada a la calma (especifica el curs de Primària al que aniria dirigit).

 Abans de començar a explicar la sessió, explicitar que aquesta classe està preparada per a 6º de Primària.

 1-Joc d'animació o escalfament (15 minuts)

  • “En guardia” (10 minuts)

Aquest joc consisteix que 3 persones pillen en tota la classe. I, la resta haurà d'evitar que li toque aquell que pille.

Els alumnes que pillen hauran de tocar l’espatlla per a poder pillar-lo. Si la pillen, la persona pillada s’acatxarà i esperarà que algun company seu li toque l’espatlla. Però els que no pillen, abans que li pillen es ficarà en guàrdia i un company seu li tocarà l’espatlla per a tornar a jugar.

 

2- Joc de part principal (25 minuts)

-Material: Cércols i botelles de plàstic

  • "A la conquesta del castell"

 La classe es divideix en dos grups. Un serà l’atacant i els altres els defensors. L’objectiu de l’atacant és arribar al castell sense que l’agafe cap defensor. En canvi, si els defensors agafen als atacants, els atacants passaran a ser presos.

 Per arribar al castell, hi haurà tres cércols darrere dels defensors. Els atacants, hauran d'arribar als cércols, abans que el defensor li toque amb l’espasa (botella de plàstic).

 El joc acabaria quan els defensors tinguen presos a tots els atacants o tots els atacants hagen arribat als cércols.

3-Joc de tornada a la calma (10 minuts)

  •       “L’espill”

Un alumne es situarà davant de tots els seus companys i farà moviments d’esgrima i els seus companys l'han d'imitar. Pot fer desplaçaments, posició en guàrdia, fer moviments inventats o situacions de combat o lluita.

 

 





 




1 comentario:

  1. Buenas noches Jesús,

    Será de los pocos deportes que no has practicado en el TAFAD y aun así lo has explicado adecuadamente incluyendo también tu opinión a la hora de no aplicarlo en la etapa de primaria. Fue una experiencia tener a Laura, especializada en esgrima, para poder ofreceros su conocimiento y sus ganas de enseñaros este deporte tan peculiar. Por último, las variantes aplicadas al deporte son pertinentes.

    Un 9.5. Perfecto!

    ResponderEliminar