Què podem dir del currículum d'Educació Física?
El bloc 1, “Coneixement i autonomia personal”; està
fonamentat en la importància i rellevància que té el nostre cos, i de com som
capaços d'ajustar les accions motrius produïdes pel mateix, no sols a l'entorn,
sinó a l'establiment de relacions interpersonals amb els altres. És per això
que el treball dirigit cap a l'estructuració de l'esquema corporal ha de
començar-se des d'edats primerenques a partir de totes aquelles sensacions,
emocions i estats que el xiquet va descobrint i que provenen de la gran
diversitat d'estímuls que li rodegen i d'experiències que succeeixen diàriament.
El bloc 2, “Habilitats motrius, coordinació i equilibri.
Activitats en el mig natural”; comprén tot el contingut motriu per a
l'assimilació dels continguts dels diferents blocs, ja que el desenrotllament
d'habilitats implica la capacitat d'abordar continguts més complexos. A més el
treball de coordinació i equilibri resulta "imprescindible per al
desenrotllament motor, bé siga per a l'exercici de l'activitat física, com per
a la vida quotidiana de l'alumne i de l'alumna."
"El bloc 3, “Expressió motriu i comunicació”, té com
a principal objectiu el desenrotllament físic, psíquic i emocional de l'alumnat
a través del moviment. Aspectes tan importants com l'espontaneïtat, la
desinhibició i la creativitat, seran elements clau per a descobrir, emprar, i
adaptar els recursos expressius del seu cos a la comunicació d'idees,
sensacions, emocions, estats d'ànim, i comprensió de missatges expressats per
altres persones. L'experimentació amb els dits recursos expressius ha de ser
determinant per a trobar un llenguatge corporal que s'arribe a interioritzar
com propi o personal, i així que l'alumnat progressivament siga capaç
d'expressar-se i comunicar-se en qualsevol situació."
"El bloc 4, “Activitat física i salut”, es basa en el fet que l'Educació Física contribuirà que l'alumnat adquirisca les competències
relacionades amb la salut. Aconseguisca autonomia en els coneixements i en els
hàbits necessaris per a fer-se responsable de mantenir un cos saludable i
contribuir a millorar la salut col·lectiva. Els hàbits de pràctica física
regular, d'higiene, posturals i d'alimentació, que adquireixen durant la seua
escolaritat i que empre al llarg de la seua vida, els ajudaran a prevenir l'obesitat, controlar l’estrés i millorar l'autoestima. L'alumne i l'alumna,
amb estos conceptes, podrà adoptar actituds crítiques davant de pràctiques
socials no saludables. A més, la salut es nodreix del camp de coneixements
científics d'altres àrees que estudien en profunditat el cos i les seues
funcions, desenrotllant així el seu enfocament més interdisciplinari."
"El bloc 5, ”Jocs i activitats esportives”, considera aquests elements com un instrument pedagògic amb un caràcter motivador inesgotable i una àmplia capacitat per a potenciar actituds i valors positius. Una utilització adequada contribueix que l'alumne puga relacionar-se amb els altres, desenrotllar la capacitat de col·laboració, el treball en equip cooperatiu, la resolució de conflictes per mitjà del diàleg, el compliment de les regles establides i el respecte als altres. A més, l'exercici de rols en els diferents jocs i activitats esportives implica un desenrotllament de la interdependència positiva, de la iniciativa individual i dels hàbits d'esforç per a superar els problemes motrius que es generen en la pràctica. En aquest sentit l'oferta de jocs i activitats esportives de la proposta curricular ha de ser variada i equilibrada, i ha de reflectir les manifestacions culturals de la societat en què vivim amb plantejaments didàctics que permeten que l’alumnat progresse en la seua competència motriu.
Per
altra banda, pense que l'assignatura d'Educació Física, està molt menyspreada
perquè molta gent comenta que a aquesta matèria no aprenem res, que simplement
està per a distrure'ns i que no serveix per a res en un futur.
Des
del meu punt de vista, dues hores a la setmana és molt poc de temps per a
donar-la, perquè moltes vegades altres docents apuren fins l'última hora les
seues classes i, entre que els alumnes baixen al gimnàs i, després hem d'acabar 10 minuts abans perquè l'alumnat arribe a classe puntualment, en
total, podem donar uns 20-25 minuts de classe realment.
Per
últim, m'agradaria explicitar que trobem molts alumnes que disfruten en aquesta
assignatura. Pot ser perquè les agrade. Pot ser perquè ixen de l'aula. Pot ser,
per les metodologies que empra el professor. Però què tindrà l'Educació Física,
que sempre ens trau una somriure?
Buenas noches Jesús,
ResponderEliminarMe resultado muy fácil leer la redacción de los bloques del currículo ya que los has estructurado de una manera concisa. Estoy de acuerdo contigo cuando hablas del tiempo que tenemos para impartir educación física en la escuela. Se debería darle la importancia que se merece verdad? También me encanta leer como futuros maestros como tu piensa que muchas personas piensan que en la asignatura de educación física solo sirve para distraernos de las clases teóricas (magistrales en el mayor de los casos...). Lo que no saben esas personas, incluso los propios docentes, es que inconscientemente estamos transmitiendo valores y que casualidad que normalmente casi todo el alumnado está contento con esta área.
Un 9.5! De lujo!